Stavanger Aftenblad kunne i ettermiddag opplyse om at organisasjonen «Bomfritt Jæren» vil sende varsel om søksmål til Rogaland fylkeskommune. Hensikten med varslet er å få stoppet de nye bomringene som er innført på Nord-Jæren. Det er allerede avdekket feil ved belastning av rushtidsavgift. I tillegg er mange bilister belastet flere ganger for én enkelt passering av bomring.
Organisasjonen er bistått av Sjødin, Meling & Co, som i en eventuell rettssak vil anføre at fylkeskommunens vedtak om å innføre de nye bomringene er ugyldig – både på grunn av de tekniske feilene ved bomringene, og fordi vedtaket om innkreving ikke ble godt nok utredet. Hvis saken havner i retten vil den by på interessante forvaltningsrettslige problemstillinger.
På tide den kommer opp i retten. Og aftenbladet som de politiske krefters støttespiller burde også bli stilt for retten. En avis SKAL være uanhengig og krive realitetene. SKAMMELIG politikk av avisen etter min mening !!
Enig. SA er politikerene løpeguttavis.
Hvis du går media etter i sømmene så er det vel ingen av dem som er politisk uavhengig, selv NRK lar seg styre av interessegrupper.
Dere kan få kopi av vår faktura som bevis. Det er så mange grove feil i den at vi har nektet å betal ti ferde. Det er ikke vår jobb og korriger faktura.
Har fakturaer som er helt totalt feil, og dette er ren svindel. Værste av alt di krever at vi skal betale in så skal det fikses opp i etterpå. Hvem har ansvar for at dette blir 100% riktig.
Driver selv et firma, skal jeg begynne og fakturere folk og kreve in penger, og si ja kanskje du får noe igjen senere?
Helt på sin plass. Nagler disse bompenge kåte politikere opp på veggen. Både lokalt og ikke minst de som vedtar dette galskapen i Stortinget og Regjering. Start kronerulling. Dette går helt til EFTA domstolen tilsist. Den er overordnet Norsk Høyesterett pga EØS avtalen. Bruk den og EU sitt lov verk og ugyldig gjør Norges Særavtale med å ikje ha alternativ veier utenom bomveier. Men ser at dette er lokalt og ikke landsdekkende aksjon, noe det kanskje blir med tiden.
Hvis a/s Norge har fulgt spillereglene riktig så er nok mange bommer oppsett i strid med auroveidirektivet.
Er blandt annet en gylden regel som heter at nytten skal veie tyngre enn kostnaden hvis det skal finansieres med bompenger.
Norge har fraviket seg totalt fra denne regel.
Det er på høy tid at man starter en organisasjon med tyngde for å slåss mot egne politikere i kampen mot bompenger.
Bompenger blir så alvorlig sjev beskatning for mange brukere.
Jeg selv sliter med et bompunkt rett utenfor stuedøren som som koster 82 kr å passere med personbil.
Når man har passeringer på 14 til 18 ganger i uka så blir det særdeles usmakelig… man har bare ikke råd til dette men det finnes ingen valg.
Folket i regionen rundt her ble ført bak lyset da di gikk ut med en pris på Max 25 kroner pr passering når bommen sto ferdig… når alle underskrifter og vedtak i Stortinget var gjort da kom det et flyveblad etter stund som fortalte den virkelige prisen…. 82 kr for personbil og 197 for lastebil..
Det som er merkelig her at det ikke finnes skilnad på et vogntog på 50 tonn og en van av typene chevrolet starcraft og Ford econoline og flere med i denne kategori.. her snakker vi om kjøretøy som har en egenvekt på 2900 kg og kan laste ca 1000 kg inkl passasjerer.
Det må jo være en urett at slike skal betale 197 kr.. altså det samma som et vogntog på 50 000 kg… uhørt.
Disse bilene er jo personbiler med totalvekt over 3500kg og har ingen ting med godstransport å gjøre.
Virker som politikere driter i slike urettferdigheter og bare peiser på.
Når avgiften på drivstoff er over 80% skulle det nok finnes midler uten bompenger.
Bare årsavgiften alene har vært nok til å bygge vei.
Vi må kjempe for å få bukt med dette urimelige svineriet.
(Krinsvatnbommen)
Helt enig med uttalelsene over. Leser ikke Aftenbladet. Vil ikke utsette meg for alle ergrelsene den gir meg.